24. 7. 2020.
Pozitivni razvoj poslovanja s početka 2020. godine pod utjecajem COVID-19
- Izazovno tromjesečje u financijskom pogledu zbog COVID-19 pandemije i sezonskih učinaka
- Bolje korisničko iskustvo i dvije Ookla nagrade dodijeljene drugu godinu zaredom za najbolju mobilnu mrežu potvrda su kako HT ima vodeću mrežu
- Najveće zadovoljstvo zaposlenika u povijesti kompanije uz novi i poboljšani Kolektivni ugovor
Hrvatski Telekom (Reuters: HT.ZA, Bloomberg: HT CZ), vodeći pružatelj telekomunikacijskih usluga u Hrvatskoj, objavljuje svoje nerevidirane konsolidirane rezultate za šest mjeseci završenih 30. lipnja 2020.
Situacija uzrokovana COVID-19 pandemijom i posljedičan razvoj događaja utjecali su na uvjete poslovanja, a što se odrazilo i na poslovanje Hrvatskog Telekoma. Kao izravna posljedica, u prvoj polovici 2020. ukupni konsolidirani neto prihodi su manji za 201 milijun kuna, odnosno 5,4%, u odnosu na prvu polovicu 2019. godine. Smanjenje prihoda uzrokovano je manjom realizacijom prihoda od fiksnih usluga (105 milijuna kuna, odnosno 6,3%), prihoda od mobilnih usluga (100 milijuna kuna, odnosno 6,1%) i ostalih prihoda (7 milijuna kuna, odnosno 93,0%), a što je djelomično anulirano većim prihodima od sistemskih rješenja (12 milijuna kuna, odnosno 3,2%).
U prvoj polovini 2020. godine EBITDA nakon najmova manja je za 110 milijuna kuna, odnosno 7,8%, zbog smanjenja u HT Grupi u Hrvatskoj (106 milijuna kuna, odnosno 8,1%) i u Crnogorskom Telekomu (4 milijuna kuna, odnosno 3,9%). Kad se isključe jednokratni učinci EvoTV transakcije iz prvog tromjesečja 2019. godine, EBITDA nakon najmova bila je manja za 3,7%, a marža EBITDA-e nakon najmova iznosila je 37,0%.
Neto dobit nakon manjinskih udjela manja je za 125 milijuna kuna, odnosno 28,5%. Ukupna kapitalna ulaganja iznosila su 804 milijuna kuna i veća su za 10,3% u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Zbog volatilnosti prisutne u ožujku i travnju, Hrvatski Telekom je, unatoč u izazovnom poslovnom okruženju, te i dalje prisutnoj neizvjesnosti, revidirao svoje izglede za 2020. godinu. Sada očekujemo da će prihodi, za koje se ranije smatralo da će biti stabilni ili nešto manji u odnosu na 2019., biti manji za srednji do visoki jednoznamenkasti broj. Za EBITDA-u nakon najmova, za koju je prethodno predviđeno da će biti oko 38%, sada očekujem da će iznositi oko 39%. U veljači smo utvrdili očekivana kapitalna ulaganja u iznosu od oko 1,7 milijardi kuna te i dalje očekujemo da ćemo ostvariti taj cilj. Kada je riječ o regionalnom širenju, ponovno ističemo da nastavljamo pratiti i procjenjivati potencijalne prilike za spajanja i preuzimanja.
Izazovno tromjesečje u financijskom pogledu zbog COVID-19 pandemije i sezonskih učinaka
Nakon pozitivnog preokreta zabilježenog krajem 2019. godine, Hrvatski Telekom nastavio je s pozitivnim trendovima i na početku 2020., što dokazuje rast u području postpaid-a, širokopojasnih i televizijskih usluga, sistemskih rješenja te nastavak ulaganja u kvalitetu mreže i usluga. Ipak, navedeni poslovni rast anuliran je smanjenjem prihoda zbog COVID-19 pandemije, posljedičnih ograničenja i sezonskih učinaka.
Neovisno o tome, Hrvatski Telekom je nastavio pružati podršku svojim korisnicima, gospodarstvu i društvu. Kao rezultat, pravni subjekti su mogli nastaviti poslovati, privatne osobe su mogle raditi od kuće, a školski su se programi mogli provoditi preko interneta. Situacija uzrokovana COVID-19 pandemijom jasno je pokazala koliko su ICT industrija te ulaganja u digitalnu infrastrukturu važni za cijelu Hrvatsku. Upravo su ulaganja koja je Hrvatski Telekom kao najveći privatni investitor u digitalizaciju poduzeo tijekom prethodnih godina, pri čemu je najveće ulaganje u posljednjih 10 godina realizirano 2019. godine, omogućila stabilnost fiksne i mobilne mreže te su osigurala da, usprkos povećanju prometa, korisnici, poduzeća i javni sektor ostanu povezani u trenutku kada je to bilo od presudnog značaja.
Status vodeće mreže potvrđen je poboljšanjem korisničkog iskustva i dvjema nagradama za najbolju mobilnu mrežu
Usprkos izazovnim izgledima, Hrvatski Telekom nastavio je s planovima ulaganja u kvalitetu mreže, razvoj 5G tehnologije i uvođenje optičke mreže, koji su od ključne važnosti za oporavak hrvatskog gospodarstva i brzu transformaciju u digitalno društvo.
Hrvatski Telekom drugu je godinu zaredom dobio dvije Ookla nagrade za „Najbržu mobilnu mrežu” i „Najbolju pokrivenost mobilnom mrežom” u Hrvatskoj. Ookla je svjetski predvodnik u testiranju i analizi kvalitete pristupa internetu, a njihove nagrade su na globalnoj razini referentan pokazatelji kvalitete mreže. Postignuće Hrvatskog Telekoma tim je relevantnije jer nagrade odražavaju priznanje za najvišu kvalitetu mreže tijekom krize uzrokovane COVID-19, a što je dovelo do značajnog povećanja prometa.
Mobilna mreža Hrvatskog Telekoma nakon zaključene modernizacije dosegla je spremnost za 5G tehnologiju, koja će biti temelj gospodarskog rasta. Hrvatski Telekom predvodnik je u segmentu razvoja 5G tehnologije te intenzivno radi na testiranju njezinih funkcionalnosti i performansi i njezinoj pripremi za komercijalne djelatnosti nakon dodjele potrebnog radiofrekvencijskog spektra. Testiranja uključuju primjenu tehnologije dinamičkog dijeljenja spektra (DSS), koja je ključna za brzu implementaciju 5G tehnologije. Omogućavanje prednosti koje 5G tehnologija pruža temelji se na partnerstvima i sporazumima o suradnji, kao što je sporazum s Ericsson Nikola Tesla (ENT), na temelju kojeg je ENT postao isključivi dobavljač radijske pokretne mreže za Hrvatski Telekom do 2024. godine. Riječ je prvom ugovoru za 5G tehnologiju sklopljenom između dviju kompanija u Hrvatskoj, čime Hrvatski Telekom i ENT nastavljaju dugogodišnju suradnju s ciljem omogućavanja tehnološkog, gospodarskog i društvenog napretka.
U 2020. godini snažan naglasak stavljen je na implementaciju pristupne fiksne mreže sljedeće generacije (NGA) radi povećanja područja primjene optičke mreže. Na kraju prve polovice 2020. godine dodatnih 19.608 kućanstava bilo je pokriveno FTTH tehnologijom u pristupnoj mreži, a ukupni broj kućanstava pokrivenih FTTH-om iznosio je 299.000. Optika je budućnost fiksne mreže te glavni preduvjet za digitalizaciju zemlje.
Najveće zadovoljstvo zaposlenika te novi i poboljšani Kolektivni ugovor
Hrvatski Telekom ostvario je veliki napredak u izgradnji digitalne kompanije u kojoj zaposlenici imaju utjecaja i razvijaju se, a rezultat čega je rast njihova angažmana i zadovoljstva. Rezultati ispitivanja zadovoljstva zaposlenika provedenog u svibnju 2020., prema kojima je ostvareno zadovoljstvo od 82%, što predstavlja najbolji rezultat u povijesti kompanije, potvrdili su kako se Hrvatski Telekom razvija u dobrom smjeru.
Uprava Hrvatskog Telekoma te Hrvatski sindikat telekomunikacija i Republički sindikat radnika potpisali su novi Kolektivni ugovor, koji je stupio na snagu 1. srpnja 2020. i vrijedi naredne dvije godine, odnosno do 30. lipnja 2022. U novom Kolektivnom ugovoru zadržana je visoka razina materijalnih i socijalnih prava radnika i uz to su uključena dodatna poboljšanja kojima je Hrvatski Telekom potvrdio svoj status odgovornog poslodavca.
Smanjena naknada za uporabu radiofrekvencijskog spektra i odgoda dodjele frekvencijskih pojaseva
Izmjene Pravilnika o plaćanju naknada za pravo uporabe adresa, brojeva i radiofrekvencijskog spektra stupile su na snagu 30. lipnja 2020. Izmjenama je godišnja naknada za uporabu neuparenog radiofrekvencijskog spektra za javnu pokretnu mrežu smanjena za 50%.
Javno savjetovanje o budućoj dodjeli frekvencijskih pojaseva 700 MHz, 800 MHz, 900 MHz, 3,6 GHz i 26 GHz provedeno je u razdoblju od 24. lipnja do 15. srpnja 2020. HAKOM je planirao dodijeliti frekvencijske pojaseve 700 MHz, 3,6 GHz i 26 GHz krajem 2020. godine, ali s obzirom na COVID-19 pandemiju i učinak mjera donesenih za njezino suzbijanje na društvene i gospodarske aktivnosti, HAKOM je odlučio pomaknuti rok na prvu polovicu 2021. godine
Snažna usredotočenost na povrate za dioničare
Tijekom prve polovice 2020. godine Društvo je na Zagrebačkoj burzi steklo dodatnih 355.198 dionica Društva. Za stjecanje dionica Društva u prvoj polovici 2020. godine Društvo je platio ekvivalentnu vrijednost od 60,1 milijuna kuna. Uprava Društva je u ožujku donijela izmjene odredaba Programa otkupa dionica, kojima su u svrhu učinkovitije provedbe programa uklonjena određena ograničenja u pogledu svakodnevnog trgovanja (opseg i cijena). Glavna skupština je u srpnju potvrdila prijedlog Društva za raspodjelu neto dobiti za 2019. godinu. Iznos od 8,00 kuna predstavlja omjer isplate dividende u odnosu na ostvarenu dobit Društva od 90,2%.
Osvrćući se na poslovne rezultate za prvu polovinu 2020., Kostas Nebis, predsjednik Uprave Hrvatskog Telekoma, izjavio je: „Na prvih šest mjeseci 2020. snažno je utjecala COVID-19 pandemija i ograničenja koja su posljedično uvedena, a učinci su bili vidljivi na poslovanju poduzeća, te općenito u gospodarstvu i društvu. Nema industrije koja nije bila pogođena, uključujući sektor telekomunikacija. Međutim, usluge i povezivost koje osiguravamo hrvatskom društvu i gospodarstvu sada su važniji nego ikad te sam osobito ponosan što smo tijekom posljednjih šest mjeseci dokazali svoje tržišno i tehnološko liderstvo i činjenicu da smo vodeća mreža, kao i našu snažnu predanost pružanju podrške kada je to bilo najvažnije, a to ćemo nastaviti činiti i dalje.
S obzirom na to da Hrvatska treba pojačati svoje napore u pogledu digitalizacije, naša uloga je pomoći poduzećima i javnom sektoru pri njihovoj transformaciji i digitalnom iskoraku kroz pružanje kombinacije telekomunikacijskih te standardiziranih i prilagođenih ICT rješenja, osigurati još veću vrijednost za naše korisnike ubrzavanjem i pojednostavnjenjem digitalnih usluga, te pritom održati tempo naših planiranih ulaganja u mrežu, što je ključno za digitalizaciju društva i povratak gospodarskom rastu. Vrlo malo industrija i još manje kompanija može preuzeti tu ulogu, koja je od ključne važnosti za budućnost Hrvatske.
To je razlog zbog kojeg će, čak i uz izazovne izglede za ostatak 2020., Hrvatski Telekom kao najveći privatni investitor u digitalizaciju Hrvatske nastaviti spajati hrvatsko društvo s prilikama koje digitalizacija pruža te sam siguran da ćemo ostvariti svoju viziju održivog i profitabilnog rasta.“