21. 11. 2017.
- Istraživanje sigurnosti mladih na internetu provedeno u sklopu međunarodnog projekta EU Kids Online dalo je puni uvid u ponašanje mladih od 9 do 17 godina na internetu
- Trećina mladih putem interneta komunicira s osobama koje ne poznaje, a svaki četvrti tinejdžer u dobi od 15 do 17 godina susreo se s osobom koju je upoznao online
- Partneri projekta, predvođeni Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu, Agencijom za elektroničke medije i HT-om žele omogućiti kvalitetnu podlogu za kreiranje obrazovnih politika
Nataša Rapaić, Igor Kanižaj, Robert Tomljenović i Ante Šalinović
Internet je mladima u Hrvatskoj glavni izvor informacija i ključan alat za socijalizaciju, no zbog neadekvatne edukacije o sigurnom korištenju interneta mladi prečesto ulaze u razna rizična ponašanja na internetu, zaključak je prvog nacionalnog komparativnog istraživanja o medijskim navikama djece u sklopu međunarodnog projekta EU Kids Online koji okuplja 33 europske zemlje.
Prve rezultate istraživanja koje je provedeno među mladima dobi od 9 do 17 godina, ali i njihovim roditeljima, predstavili su partneri projekta EU Kids Online, predvođeni Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu (DKMK), Agencijom za elektroničke medije i Hrvatskim Telekomom. Istraživanje su poduprijeli i Ministarstvo znanosti i obrazovanja te Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.
(Ne)sigurni na internetu
Istraživanje je pokazalo da većina mladih ima pravo na pristup internetu kada god žele, međutim tek je svaki četvrti ispitanik u dobi od 9 do 14, odnosno svaki treći u dobi od 15 do 17 godina izrazio zabrinutost za svoju privatnost na internetu. Da ne postoji dovoljna razina svjesnosti o rizicima pokazuje podatak da trećina mladih putem interneta komunicira s osobama koje ne poznaje, a svaki četvrti tinejdžer u dobi od 15 do 17 godina susreo se s osobom koju je upoznao online.
"Ovo je prvi korak u sustavnom istraživanju medijskih navika djece i roditelja temeljem kojega ćemo moći razvijati nove obrazovne politike s ciljem osnaživanja djece i mladih u medijskoj pismenosti. Rezultati pokazuju kako je i djeci i roditeljima potrebna edukacija. Trebaju nam novi modeli medijskog odgoja ponajviše u skupini djece od 9 do 11 godina budući da je ovo vrlo osjetljivo razdoblje u kojem je djeci potrebna odlučnija pomoć roditelja i odgojno obrazovnih institucija", istaknuo je Igor Kanižaj, potpredsjednik DKMK-a i koordinator hrvatskog tima EU Kids Online.
Susret s nasiljem
Istraživanje je pokazalo da je više od polovine mladih u posljednjih godinu dana dobilo neku vrstu neprimjerene ili povređujuće poruke. No samo ih je 11% tražilo pomoć druge osobe, a većina samo zatvori stranicu ili aplikaciju. Zabrinjavajući se pokazao podatak da jedno od četvero mladih ignorira takav problem.
„Hrvatski Telekom je vodeći pružatelj telekomunikacijskih usluga u Hrvatskoj, koji donosi nove mogućnosti za povezivanje i konzumaciju sadržaja različitim generacijama. Takva uloga nosi odgovornost da s pomoću usluga i alata koji su nam na raspolaganju, online svijet učinimo sigurnijim okruženjem, pogotovo za djecu. Zato smo u sklopu naše inicijative „Šeraj pozitivu, blokiraj negativu“ podržali istraživanje koje je ujedinilo akademsku zajednicu, nevladin sektor i državne institucije. Djeca i mladi trebaju uživati u svim prednostima Interneta za komunikaciju, zabavu i učenje, no odgovorno i oprezno. Provodimo i radionice za roditelje na tu temu, no vjerujemo da će podaci i preporuke iz istraživanja služiti oblikovanju konkretnih i sustavnih obrazovnih politika“, izjavila je Nataša Rapaić, članica Uprave Hrvatskog Telekoma i glavna operativna direktorica za privatne korisnike.
Roditelji, kao najvažnija spona između djeteta i vanjskog svijeta, nisu dovoljno uključeni u medijski odgoj svoje djece. Istraživanje je pokazalo da roditelji puno češće razgovaraju i nadziru aktivnosti mlađe djece na internetu, dok su tinejdžeri u velikoj mjeri u korištenju interneta bez nadzora.
„Rezultati istraživanja potvrđuju da je potrebno dodatno intenzivirati napore i da svi zajedno moramo još više raditi na medijskoj pismenosti, te da cijelo društvo mora shvatiti njezinu važnost. Medijski sadržaji snažno utječu na život pojedinca, ali i na društvene trendove. Sigurno korištenje digitalnih medija osigurava nam kvalitetan razvoj i aktivno sudjelovanje u društvu. Agencija za elektroničke medije nastavit će stoga rad na osvještavanju važnosti medijske pismenosti, zajedno s partnerima iz znanstvene zajednice, obrazovnih i državnih institucija te medija, s ciljem njezine veće zastupljenosti u nastavnim programima i uključenosti u relevantne državne politike“, istaknuo je Robert Tomljenović, zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije.
Ostali partneri su Grad Zagreb, Ured za obrazovanje, kulturu i sport - OŠ Većeslava Holjevca, Hakom, Centar za nestalu i zlostavljanu djecu/Centar za sigurniji internet (CSI), a projekt podržavaju Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.
Partneri istraživanja svoje će daljnje aktivnosti usmjeriti u promicanje rezultata istraživanja i stručnih preporuka za unaprjeđenje sigurnosti djece na internetu. Zajednički cilj je omogućiti kvalitetnu podlogu za kreiranje nove obrazovne politike s naglaskom na jačanje medijske pismenosti mladih u digitalnoj sferi.
Službena stranica hrvatskog projekta: http://hrkids.online
Projekt nacionalnog istraživanja sigurnosti djece i mladih na internetu u Hrvatskoj – preliminarni rezultati
HR kids online - prezentacija