25. 9. 2024.
Predstavljeni rezultati „Alata za moderno doba“ programa prevencije rizičnog ponašanja djece na internetu
- 40% djece na društvenim mrežama tijekom radnog dana provodi više od 3 sata, a vikendom njih 62%
- Simptomi ovisnosti o društvenim mrežama prisutni su kod 1,6% djece, a o videoigrama kod njih 3%
- 7% učenika pokazuje ozbiljne simptome tjeskobe i depresivnosti
- 108 osnovnih škola već u projektu „Alati za moderno doba“, a više od 150 škola iz 20 županija do kraja godine
- 50% učenika koji pretjerano koriste društvene mreže i videoigre, nakon završetka Programa smanjuju trajanje svojeg korištenja
Hrvatski Telekom je u suradnji sa Sveučilištem u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom (ERF) predstavio rezultate prve godine provedbe strukturiranog i znanstveno utemeljenog preventivnog programa „Alati za moderno doba“ kome je cilj istražiti navike djece i djelovati prema rizičnim ponašanjima osnovnoškolaca i adolescenata u digitalnom okruženju.
Prva faza ovog projekta tijekom školske godine 2023./2024. uključivala je provedbe edukacija za buduće voditelje programa, stručne suradnike i učitelje u osnovnim školama diljem Hrvatske. U drugoj fazi, educirani voditelji su s učenicima provodili opsežan i sveobuhvatan preventivni program „Alati za moderno doba“ koji se sastoji od 12 strukturiranih radionica, te po jednog predavanja za nastavnike i roditelje djece. Riječ je o programu univerzalne prevencije namijenjenom svim učenicima i koji se provodi s cijelim razredima. Prošle školske godine je u programu sudjelovalo 2055 učenika, dosad je educirano ukupno 237 voditelja iz 108 osnovnih škola, a do kraja godine predviđeno je sudjelovanje više od 150 osnovnih škola iz 20 županija.
Opsežno istraživanje o digitalnim navikama djece i rizičnom ponašanju na internetu
U sklopu „Alata za moderno doba“ je kod učenika koji su sudjelovali u programu (prosječna dob 13 godina) provedeno istraživanje o navikama i rizičnom ponašanju u digitalnom okruženju, a prati se i učinkovitost kako bi se utvrdilo koliko primjena Programa utječe na njihovo rizično online ponašanje, te na njihove socio-emocionalne vještine i funkcioniranje u digitalnom i stvarnom svijetu.
Istraživanjem je mjereno i pretjerano korištenje društvenih mreža i videoigara (više od 3 sata na dan), a rezultati su pokazali kako tijekom tjedna oko 40% učenika koristi društvene mreže više od tri sata dnevno (28,5% 3 do 5 sati dnevno, 11,7% više od 5 sati dnevno), a oko 11% ih pretjerano igra videoigre tijekom radnog tjedna. Vikendom se duljina provođenja vremena na digitalnim platformama povećava, pa tako 62,3% učenika više od tri sata dnevno boravi na društvenim mrežama (34,8% 3 do 5 sati, 27,5% više od 5 sati), dok oko 30% njih više od tri sata na dan igra videoigre (18,3% 3 do 5 sati, a 12,8% čak više od 5 sati).
U kontekstu štetnih psiho-socijalnih posljedica, rezultati upućuju da simptome ovisnosti o društvenim mrežama, kao najintenzivnijem obliku štete, ima oko 1,6% djece, a oko 3% njih zadovoljava kriterije za ovisnost o videoigrama. Takvi rezultati neosporno dokazuju potrebu za preventivnim djelovanjem– s jedne strane kako bi se smanjili rizici kod onih koji su već počeli pokazivati pretjerano ponašanje u ovom području, a s druge strane kako bi se osnažilo djecu za nastavak odgovornog ponašanja u virtualnom okruženju. Ovo se osobito odnosi na razvoj problema kod srednjoškolaca.
Također je istražena zastupljenost aktualnih emocionalnih problema kod djece, koji mogu biti uzrok i posljedica pretjeranog korištenja digitalnih tehnologija. U tom području, trenutačno oko 7% učenika doživljava ozbiljne ili ekstremno ozbiljne simptome tjeskobe, depresivnosti i stresa, što su zabrinjavajući rezultati budući da to djecu čini ranjivijima i u virtualnom okruženju, te ukazuje na nužnost daljnjeg preventivnog djelovanja. Zanimljiv podatak je kako među ispitanicima nema razlika u korištenju interneta i rizičnim ponašanjima s obzirom na veličinu mjesta iz kojih djeca dolaze, te ova problematika jednako pogađa djecu iz svih sredina. Pritom, djevojke nešto intenzivnije koriste društvene mreže, a mladići češće igraju videoigre. Evidentne su razlike i s obzirom na školski uspjeh na način da učenici s lošijim školskim uspjehom više koriste društvene mreže i igraju videoigre, posebno u kategoriji pretjeranog dnevnog korištenja interneta (5 i više sati). Tako intenzivno korištenje društvenih mreža prisutno je kod 20% učenika slabijeg školskog uspjeha, prema 8,5% onih s izvrsnim uspjehom a isti trend zabilježen je u razlikama igranja videoigara vikendom.
Kad je riječ o razlozima korištenja interneta, pokazalo se da je djeci glavni motiv povezivanje s drugima i popravak raspoloženja, no učenici ipak u većoj mjeri procjenjuju da kvalitetnije odnose mogu uspostaviti u realnom okruženju u usporedbi s virtualnim. Ovakav rezultat značajan je zaštitni čimbenik i uporište za unaprjeđenje socio-emocionalnih vještina, na koje program „Alati za moderno doba“ stavlja veliki naglasak.
Pozitivan učinak programa na ponašanje djece u digitalnom okruženju
Program je kroz 12 tjedana primjene radionica u osnovnim školama rezultirao odgovornijim online ponašanjem učenika, te se pokazao uspješnim u podizanju razine znanja o važnim socio-emocionalnim vještinama, što je zaštitni čimbenik za daljnji razvoj. Pritom su učinci na cijelom uzorku učenika također bili statistički značajni u smanjivanju simptoma ovisnosti o videoigrama i simptoma depresivnosti.
Ono što je posebno interesantno i korisno jest da je program pokazao veće pozitivne učinke kod rizičnijih skupina učenika, a najviše kod onih koji su prije njegove provedbe imali nisku razinu znanja o ponašajnim ovisnostima i rizičnom online ponašanju, kao i slabije znanje o socio-emocionalnim vještinama. Efekti su se također pokazali značajni u smanjivanju pretjeranog korištenja digitalnih tehnologija. Oko 50% učenika koji pretjerano koriste društvene mreže i videoigre, nakon završetka programa smanjilo je trajanje korištenja za nekoliko sati. Pritom je tijekom vikenda gotovo četvrtina (23,1%) cijelog uzorka djece koji su pretjerano igrali igrice smanjilo vrijeme igranja između jednoga i pet sati.
Igor Vukasović, direktor Korporativnih komunikacija Hrvatskog Telekoma
„Prije godinu dana predstavili smo program 'Alati za moderno doba' sa jasnom željom zaštite djece u digitalnom svijetu. Svijetu nevjerojatnih prilika, ali u kojem je isto tako potrebno ponašati se odgovorno i savjesno. Do kraja godine 'Alati' će biti u više od 150 osnovnih škola, što je iznad svih naših očekivanja. Kvalitetna edukacija, osvještavanje o vlastitim navikama korištenja interneta i emocionalna podrška ključni su kako bismo djecu i mlade učinili sigurnijima u digitalnom okruženju, a najvažnije je da oni odlično reagiraju na 'Alate za moderno doba' i da program već daje konkretne rezultate“, izjavio je Igor Vukasović, direktor Korporativnih komunikacija Hrvatskog Telekoma.
„I praktična iskustva i znanstvena istraživanja potvrđuju važnost ulaganja u dobrobit djece prilikom korištenja interneta, odnosno svih digitalnih tehnologija u najširem smislu. Sretni smo da smo u suradnji s Hrvatskim Telekomom uspjeli u jednoj školskoj godini osigurati provedbu preventivnog programa „Alati za moderno doba“ u tako velikom broju škola i županija. Interes stručnjaka je izniman te ovom prilikom želim zahvaliti svim stručnim suradnicima i učiteljima koji su sudjelovali u projektu na proaktivnoj suradnji. Prvi rezultati evaluacije učinkovitosti pokazuju obećavajuće rezultate, posebno prema djeci koja su u riziku, te se nadam da ćemo nastaviti unaprjeđivati naš rad s ciljem osnaživanja djece za razvoj socio-emocionalnih vještina i osobno odgovornog ponašanja“, zaključno je izjavio prof. dr. sc. Neven Ricijaš, voditelj programa „Alati za moderno doba“.
Prof. dr. sc. Neven Ricijaš, voditelj programa „Alati za moderno doba“
„Alati za moderno doba“ nastavljaju se i u školskoj godini 2024./2025., a nacionalno istraživanje koje je dio projekta nastavit će se provoditi i produbljivati, uz bilježenje podataka o ponašanju djece u digitalnom okruženju te mjerenje učinka programa kako bi se dugoročno mogli pratiti trendovi i po potrebi prilagođavati edukativne aktivnosti koje bi imale najbolji učinak na učenike i njihovu dobrobit.
Projektini tim Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta (ERF)